Welkom, leuk dat je je wilt aanmelden voor de SkinCeuticals-nieuwsbrief!

Zo blijf je altijd op de hoogte van alle nieuwtjes van ons merk!

Sluiten

Meld aan of registreer

Heb je nog geen account?

Registreer>

SkinCeuticals - geavanceerde huidverzorging ondersteund door wetenschap

Vind een huidverzorgingsprofessional

Voeding tegen hormonale acne

    Het behandelen van hormonale acne kan een lang proces zijn, maar er zijn gelukkig wel veel goede opties voor. Hormonale puistjes onder vrouwen kunnen ontstaan rondom de menstruatie, omdat hormonen dan aan verandering onderhevig zijn. Typisch aan hormonale acne is dat het vaak iets heviger is dan een puistje hier of daar; vaak zijn de onzuiverheden pijnlijker en liggen onder de huid.

    Er is gemengd bewijs over de relatie tussen voeding en hormonale acne. Sommige mensen merken dat het helpt om voedingsmiddelen met een lage glycemische index (GI) te eten of om specifieke producten, zoals koemelk, te vermijden. Voor de gezondheid is het ook raadzaam om zoveel mogelijk zelf te koken, omdat eten in restaurants vaak extra zout en andere smaakmakers bevat.

    Het effect dat je dieet op de huid heeft, verschilt echter per persoon, dus raadpleeg eerst een voedingsspecialist voordat je wijzigingen maakt in je dieet. Ook huidspecialisten verschillen in opvatting of voeding daadwerkelijk kan helpen bij acne, maar in dit artikel vind je wel een aantal handige richtlijnen. Vergeet hiernaast vooral niet om bij hormonale acne de huid ook goed te verzorgen van buitenaf.

    Wat is hormonale acne?

    Hormonale puistjes zijn het gevolg van het feit dat onze oestrogeen- en progesteronspiegels dalen terwijl ons testosteron hetzelfde blijft. Dit zorgt ervoor dat onze klieren meer talg produceren, wat leidt tot een vette huid. Dit wordt vervolgens een broedplaats voor acne-veroorzakende bacteriën. Vaak steken die hormonale puistjes de kop op als de menstruatie nadert of in sommige gevallen wanneer we bepaalde voedingsmiddelen eten die te zwaar zijn voor ons systeem.

    Hogere testosteronniveaus bij vrouwen kunnen leiden tot hormonale puistjes, voornamelijk op specifieke de kin, kaak en halslijn. Hogere testosteronwaardes worden vaak gezien bij vrouwen met PCOS (polycysteus ovariumsyndroom), een veelvoorkomende aandoening waarbij vrouwen cysten op hun eierstokken ontwikkelen. Dit zorgt bovendien weer voor een toename van testosteron.

    Heeft voeding invloed op hormonale acne?

    Er zijn geen harde bewijzen dat er een link bestaat tussen voeding en hormonale acne, maar er komt wel steeds meer onderzoek uit dat suggereert dat gezonde voeding zou kunnen helpen als je last hebt van hormonale acne. De relatie tussen hormonen en hormonale puistjes kunnen misschien niet volledig worden veranderd met andere eetgewoontes, maar het kan vaak wel worden geminimaliseerd met behulp van gezond eten en een gezond gewicht. Hoe je eet, kan de hormoonbalans herstellen of het kan je systeem volledig uit balans brengen.

    Specifieke voedingsmiddelen, zoals Omega 3, kunnen effect hebben op de hormonen in het lichaam. Meer dan je dagelijkse groene sapje voor ontbijt. Zo suggereert onderzoek bijvoorbeeld dat een laag glycemisch dieet mogelijk minder puistjes veroorzaakt, omdat een dergelijk dieet pieken in de glucosespiegels minimaliseert die leiden tot ontstekingen. En op zijn beurt een toename van talg (ook wel olie genoemd) in ons lichaam. Een lage glycemische index (GI) van voeding verwijst naar een GI-waarde van 55 of minder. Voedsel met een lage GI omvat de meeste groenten en fruit, hele of minimaal verwerkte granen, bonen, pasta, magere zuivelproducten en noten. Voedingsmiddelen met een GI van 56 tot 69 vallen onder de categorie voedingsmiddelen met een matige GI.

    Omega 3 en hormonale acne

    Omega 3 is een voedingsstof die goed zou kunnen werken bij hormonale acne. Dat komt omdat Omega 3 vetzuren van vitaal belang zijn voor een goede celfunctie, en dan met name voor de hormoonfunctie. Dit komt omdat Omega 3’s de bouwstenen zijn voor de productie van hormonen. Waar veel omega 3 (potentieel tegen hormonale acne) inzit: met gras-gevoerde dierlijke producten. Blijf daarbij weliswaar weg van oliën met een hoog gehalte aan omega-6 zoals zonnebloem, maïs, katoenzaad, koolzaad, sojabonen en pinda's.

    Wat helpt tegen hormonale acne

    Wat bewezen helpt tegen hormonale acne is de huid simpelweg goed verzorgen – dat zal elke huidspecialist beamen. SkinCeuticals heeft zelfs een ‘volwassen acne-huidsysteem’ ontwikkeld dat kan helpen tegen klassieke en hormonale acne dat vooral cyclisch opkomt. Van deze routine in drie stappen is klinisch bewezen dat het de vorming van acne voorkomt, vlekkerigheid minimaliseert en fijne lijntjes en rimpels verbetert door drie effectieve werkingsmechanismen: poriënontstopping, exfoliatie en talgvermindering. De kit voor volwassen acne (en hiernaast ook zichtbare huidveroudering) is geformuleerd om acne bij volwassenen te behandelen en corrigeert ook de tekenen van schade als gevolg van vlekken en veroudering, zoals vergrote poriën, ruwe textuur en fijne lijntjes. Klinische resultaten laten een afname van 39% van de talg zien en een verbetering van 28% in het verschijnen van fijne lijntjes.

    - Stap één: Blemish + Age Cleanser: een krachtige reiniger met glycolzuur en salicylzuur dat poriën ontstopt, onregelmatigheden gladstrijkt en de teint verheldert.

    - Stap twee: Blemish + Age Toner: een exfoliërende toner met lage pH-waarde die efficiënt overtollig residu en oppervlaktecellen verwijdert om de poriën te ontlasten.

    - Stap drie: Blemish + Age Defense Salicylzuur Serum: doelgericht, olievrij serum dat de vorming van acne voorkomt, vlekkerigheid minimaliseert en fijne lijntjes en rimpels vermindert.

    Voeding tegen hormonale acne: tips

    Voor de beste tips voor voeding tegen hormonale acne maak je een afspraak met een huid- en voedingsspecialist. Je kunt goede tips halen uit specifieke voedingstesten wat wel of niet voor jouw huid (en dus tegen hormonale acne) werkt. Wat algemene richtlijnen die voor veel mensen met hormonale acne wordt getipt, is het vermijden van bepaalde belastende voedingsmiddelen.

    Allereerst, mogelijk koemelk vanwege de verhoogde hormonen in melk want hormoonfluctuaties kunnen acne veroorzaken.

    Voedingsmiddelen met een hoge glycemische index, zoals pasta, wit brood en suikerrijke dranken. Wissel deze producten liefst af met gezonde alternatieven zoals quinoa en bruine rijst.

    Tot slot fastfood: doorgaans zit fastfood boordevol ongezonde oliën en bewerkte ingrediënten die je huid geen goed doen. Sommige mensen merken weliswaar helemaal geen verschil in hormonale acne als ze bijvoorbeeld melk schrappen, maar je zou het eens een maandje kunnen uitproberen om te zien of de huid daadwerkelijk verbetert.

    Skin Ceuticals

    Your browser isn't supported

    You can download a new browser :

    Firefoxgoogle chromeoperainternet explorer